Welke klachten worden niet behandeld?
De Ombudscommissie neemt uw klacht niet in behandeling als: o.a.
- u uw klacht niet eerst heeft ingediend bij de gemeente; de interne klachtenprocedure is (nog) niet doorlopen. Tenzij dit redelijkerwijs niet van u gevergd kan worden. Dit is aan het oordeel van de commissie.
- over de klacht ook bezwaar mogelijk of gaande is, behalve bij het niet tijdig nemen van een besluit.
- het om een geschil gaat waar de rechter een uitspraak in kan doen.
- uw klachten gaan over algemeen (gemeentelijk) beleid. Hiervoor kunt u klagen bij de gemeentereaad of het college van burgemeester en wethouders.
- de gebeurtenis waarover u klaagt een jaar of langer geleden is.
- het om een melding gaat. Als u meldt dat een stoeptegel los ligt of een lantaarnpaal niet brandt beschouwen we dat niet als een klacht, maar als een melding. Wanneer u laat weten dat er met uw melding niets wordt gedaan, dan is het wel een klacht.
- het gaat om klachten die een ander aangaan dan uzelf. Klagen namens een kennis of familielid kan niet.
- het gaat om klachten over de politie, de landelijke overheid, energie-, water- en kabelleveranciers, ziektekostenverzekeraars, het openbaar vervoer, Bureau Jeugdzorg, de provincies en voor juridische adviezen en hulp. In dat geval kunt u bij deze instanties zelf terecht.
Als u niet zeker weet of uw klacht aan het juiste adres is bij de Ombudscommissie, neem dan eerst contact op met de secretaris van de Ombudscommissie om uw klacht te bespreken.