Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag daarnaast ook gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Om optimaal te kunnen functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze Privacy- en cookieverklaring voor meer informatie. 

Cookies toestaan Instellingen kiezen

Onze werkwijze

 

terug naar boven Juiste adres

Als u een klacht bij de Ombudscommissie heeft ingediend, onderzoekt de commissie wat er aan de hand is en hoe uw klacht het beste kan worden behandeld. De eerste vraag is of u daarvoor bij de commissie aan het juiste adres bent. Zo niet, dan verwijst de commissie u naar de juiste instantie en/of stuurt zij uw klacht door.

 

terug naar boven Interventie

Klachten over het uitblijven van een antwoord, geen goede informatie krijgen of geen afspraak kunnen maken met de gemeente, kunnen soms snel worden opgelost. In die gevallen neemt de secretaris van de Ombudscommissie vaak op korte termijn zelf contact op met de gemeente. Met deze interventie kan de klacht vaak op een korte termijn worden opgelost, zodat u alsnog een reactie, informatie of een afspraak krijgt. Daarmee kunnen verdere formele klachtenprocedures worden voorkomen.

 

terug naar boven Onderzoek

Als uw klacht inhoudelijk in behandeling wordt genomen, start de Ombudscommissie een onderzoek. Zij gaat na of de gemeente behoorlijk heeft gehandeld. In veel gevallen zal de Ombudscommissie een hoorzitting houden, waarbij ze alle betrokken partijen uitnodigt om een beter inzicht te krijgen in de omstandigheden van de klacht.

 

terug naar boven Verslag van bevindingen en rapport

Als de Ombudscommissie op de hoogte is van alle benodigde feiten en omstandigheden, legt de commissie eerst de bevindingen van haar onderzoek voor aan de partijen. Dit gebeurt via een zogenaamd verslag van bevindingen. Zodra de Ombudscommissie de reacties op haar verslag van bevindingen heeft ontvangen, maakt zij haar rapport op. Daarin vermeldt zij haar oordeel over de klacht, de behoorlijkheidsnorm die is geschonden en doet zij eventueel een aanbeveling.

 

De werkwijze van de Ombudscommissie gemeente 's-Hertogenbosch is opgenomen in een eigen verordening. Deze kunt hier hier terugvinden.